Artikelen

Pygmalion effect

Verstuurd op 11 januari 2012

Mocht u onverhoopt de nieuwsbrief niet in de juiste opmaak ontvangen of kunnen lezen, klik hier voor de online versie.
Pygmalion was een Griekse prins met als passie beeldhouwen. In zijn zoektocht naar de ideale vrouw, maakte hij een ivoren sculptuur van een vrouw. Hij werkte dagenlang om de perfecte schoonheid vorm te geven en toen het eindelijk klaar was werd hij smoorverliefd op het beeld.


Hij wilde dat het beeld tot leven kwam en schonk het cadeaus en juwelen, maar het ivoor bleef ivoor. Hij smeekte de Godin Aphrodite om zijn wens in vervulling te laten gaan. Toen hij even later het beeld kuste werd het ivoor week en maakte de kou van het het steen plaats voor de warmte van een vrouw. Zijn wens was vervuld (zie foto). 

Pygmailion effect

Dit psychologisch fenomeen, vernoemt naar de Griekse prins, is een soort  zelfbevestigende voorspelling (selffulfilling prophecy). Het komt erop neer dat hoe hoger de verwachting is van iemand, hoe beter diegene zal presteren, en omgekeerd. En dat kan enorme gevolgen hebben.

In de jaren '60 voerde de Amerikaanse psycholoog Robert Rosenthal een baanbrekend onderzoek uit op de universiteit van Harvard. Hij nam intelligentietesten af van schoolkinderen en deelde de resultaten met de leerkrachten van de kinderen. Een tijd later nam hij opnieuw testen af waaruit bleek dat de kinderen die als 'intelligenter' werden getest ook aanzienlijk beter scoorden dan de 'minder intelligente' kinderen.

Tot zover niets vreemds. Totdat je hoort dat de resultaten van het eerste onderzoek waren vervalst. De intelligente kinderen waren helemaal niet intelligenter dan de minder intelligente. Zonder dat de leerkrachten het doorhadden beïnvloede het idee dat ze hadden over bepaalde leerlingen hun manier van lesgeven. De zogenaamde zwakkere leerlingen kregen minder beurten, er werden minder hoge eisen gesteld en ze kregen minder tijd om na te denken. Hierdoor gingen zij ook daadwerkelijk slechter scoren dan de zogenaamde betere leerlingen.

Beïnvloeden 2.0

Onze ideeën beinvloeden dus de wereld om ons heen. Een spectaculair voorbeeld hiervan komt voor in de natuurkunde. Het blijkt namelijk dat wanneer men licht als een deeltje onderzoekt, het zich als een deeltje gedraagt. Maar wanneer men licht als een golf gaat onderzoeken, dan zal licht zich volmaakt als golf gedragen.

Wetenschappelijk gezien is dit niet mogelijk, maar beide theorieën hebben bewijs genoeg om waarheid te zijn. Dus zijn beide theorieën waar. In dit licht is het misschien handig om eens te kijken naar wat je over jezelf gelooft. Want of je nou gelooft dat je iets kan of dat je iets niet kan, de kans is blijkbaar heel groot dat je gelijk krijgt.


Erik Willems



Overzicht alle nieuwsbrieven

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op hypnotherapie gebied.

Vul uw e-mailadres in