Artikelen

Eten, bewegen en afvallen

Verstuurd op 5 september 2012

Mocht u onverhoopt de nieuwsbrief niet in de juiste opmaak ontvangen of kunnen lezen, klik hier voor de online versie.
Afgelopen zomer stond een artikel in de Volkskrant met als kop 'Eetgedrag heeft meer invloed op overgewicht dan beweging'. De strekking van het artikel: niet het gebrek aan beweging, maar het westers voedingspatroon is de belangrijkste oorzaak van overgewicht en obesitas.


Dit blijkt uit een onderzoek met een wel heel bijzondere onderzoeksgroep: de Hazda-stam uit Tanzania (zie foto). Deze stam leeft nu nog op precies dezelfde manier als 5000 jaar geleden. Daar waar wij in de supermarkt jagen op koopjes en aanbiedingen, jagen en verzamelen zij nog iedere dag echt hun eten bij elkaar. Onderzoekers dachten dat ze hierdoor dagelijks honderden calorieën meer verbranden dan mensen met een moderne levensstijl (oftewel grote porties, veel suiker en vet en weinig beweging). Nu blijkt echter dat de hoeveelheid calorieën die de Hazda nodig hebben niet wezenlijk verschilt met die van volwassenen in de VS en Europa. Conclusie: mensen hebben een vaste hoeveelheid  calorieën per dag nodig. Lichaamsbeweging blijkt dus helemaal niet zo belangrijk wanneer je wil afvallen, de grootste invloed heeft het eten.

Zittend afvallen

Vorig jaar zomer heb ik - vraag me niet waarom - me ingeschreven voor een meditatie retraite. Dit hield in dat ik tien dagen lang niet mocht praten, lezen en schrijven, geen oogcontact met anderen mocht hebben en tien uur per dag moest mediteren, zittend. Dat klinkt misschien wat heftig en dat was het ook, heel heftig zelfs. De enige lichaamsbeweging die ik had was het wandelen van mijn kamer naar de meditatiehal, van de meditatiehal naar de eetruimte en van de eetruimte weer naar de meditatiehal. Geen topweek qua calorieënverbranding dus.

Het ontbijt en de lunch waren voortreffelijk, de avondmaaltijd bestond echter alleen uit warme melk en een beetje fruit. Normaal gesproken sport ik drie tot vier keer in de week en ik weeg al jaren rond de 80 kg. Het verbaasde me dan ook dat ik aan het eind van de tien dagen behoorlijk was afgevallen en ik was niet de enige. Blijkbaar was het eten van een maaltijd per dag minder genoeg om een paar kilo af te vallen, ondanks dat ik bijna niets aan beweging deed.

De invloed van beweging

Heeft het dan helemaal geen zin om te bewegen als je wilt afvallen? Ja en nee. Het heeft niet zo heel veel zin voor het verbranden van calorieën, maar bewegen is wel goed voor iets anders. Mensen die te veel eten, eten vaak om andere redenen dan honger. De ervaring leert dat mensen meer gaan eten wanneer ze gestrest zijn, wanneer ze zich eenzaam voelen, angstig, of boos. Over het algemeen geldt dat mensen met overgewicht meer gaan eten als ze emotioneel moeilijke situaties meemaken. En juist hierom is het goed om te bewegen. 

Dokter LaPerriere van de Universiteit van Miami onderzocht de preventieve werking van lichaamsbeweging in moeilijke situaties. Hij koos een van de meest verschrikkelijke momenten uit het leven, namelijk wanneer iemand te horen kreeg dat hij HIV positief was. Dat was in de tijd van het onderzoek gelijk aan een doodsvonnis. Wat LaPerriere vaststelde was dat patiënten die regelmatig, minimaal vijf weken, aan het sporten waren 'beschermd' leken te zijn tegen angst en wanhoop. Ze konden dus veel beter omgaan met dit verschrikkelijke nieuws. Bovendien was hun immuunsysteem, dat in stressvolle situaties vaak achteruit gaat, ook beter bestand tegen het slechte nieuws. De Natural Killercells zijn de eerste verdediging van het lichaam tegen invasies van buitenaf en deze zijn zeer gevoelig voor onze emoties.

Sporten is dus goed om beter met emotionele tegenslag om te gaan en als je dit beter kan zul je dus minder snel naar slecht eten  graaien. Het is daarbij belangrijk dat je regelmatig beweegt, zoek dus iets uit wat je leuk vind om te doen. Als je de sportschool stom vind, ga dan niet, want de kans is heel groot dat je het niet volhoudt. De positieve uitwerking op ons emotionele brein begint wanneer mensen drie keer per week minstens twintig minuten bewegen. De duur is belangrijker dan de intensiteit. Als vuistregel geldt dat je je zo inspant dat je nog wel kunt praten, maar niet meer kunt zingen.

Gezond eten en drinken

Volgens de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) lijdt in 2015 één op de drie mensen aan overgewicht en is één op de tien obees. Obesitas is door de WHO een epidemie genoemd. De meeste programma's om overgewicht tegen te gaan richten zich op beweging, maar het is dus vooral belangrijk om je te richten op wat en hoeveel je eet.

Toch is voor veel mensen het beheersen van hun eetpatroon een zeer moeilijke opgave. Hypnotherapie kan zeer effectief zijn om juist dit, schijnbaar onbeheersbare, en ongezonde eetgedrag aan te pakken. Mocht je hier meer over willen weten, klik dan hier.







Overzicht alle nieuwsbrieven

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op hypnotherapie gebied.

Vul uw e-mailadres in